GPU چیست؟
تاریخچه
عملکرد
هدف اولیه GPU رندرینگ گرافیک 3D می باشد که از چند ضلعی ها تشکیل شده است. از آنجا که بیشتر تبدیلات چند ضلعی شامل اعداد اعشاری هستند، پردازنده های گرافیکی برای انجام عملیات اعشاری ممیزی طراحی شده اند دقیقا همانطور که در محاسبات عدد صحیح با پردازنده اصلی انجام می شود. این طراحی تخصصی به GPU ها این اجازه را می دهد تا محاسبات گرافیکی را به صورت بسیار موثرتر از حتی سریعترین پردازنده ها انجام دهند. انتقال پردازشهای گرافیکی به پردازنده گرافیکی که GPU نام دارد امکان انجام بازی های مدرن به شکل امروزی را فراهم کرده است.
در حالی که پردازنده گرافیکی GPU در رندرینگ گرافیکی پیشرفته بکار می رود، اما توان آن می تواند برای اهداف دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد. در حال حاضر بسیاری از سیستم عامل ها و برنامه های نرم افزاری از GPGPU را پشتیبانی می کنند. GPGPU به مفهوم پشتیبانی از محاسبات عمومی در واحد پردازش گرافیکی می باشد. فن آوری هایی مانند OpenCL و CUDA به توسعه دهندگان نرم افزاری اجازه می دهد تا از GPU برای کمک به CPU در محاسبات غیر گرافیکی استفاده کنند. این قابلیت می تواند عملکرد کلی یک کامپیوتر یا سایر دستگاه های الکترونیکی را بهبود ببخشد.